Zintegrowane Stanowisko Kierowania Powiatu Brodnickiego
Podstawowym założenem i celem organizacji Zintegrowanego Stanowiska Kierowania (ZSK) Powiatu Brodnickiego pełniacego rolę Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR) oraz Powiatowego Stanowiska Kierowania PSP (PSK PSP) było zapewnienie spójności i ciągłości procedur ratowniczych w ramach stworzonego zintegrowanego systemu ratowniczego (Krajowego Sytemu Ratowniczego-Gaśniczego), wymagającym nie tylko jednolitych standardów sprzętowych, procedur ratowniczych i dokumentacji, ale także niezawodnego systemu łączności zapewniającego skuteczne powiadamianie i dysponowanie podmiotów ratowniczych oraz ich współdziałania podczas prowadzenia działań ratowniczych, a także ostrzeganie ludności o zagrożeniach.
W tym celu, a także mając na względzie następujące czynniki wpływające na zapewnienie właściwego bezpieczeństwa powszechnego – ochrony mieszkańców powiatu tj.:
- sprawność i skuteczność systemów ostrzegawczych oraz ochronnych,
- rozbudowa systemu przyjmowania oraz selekcji zgłoszeń w sytuacjach zagrożeń życia, zdrowia, mienia i środowiska,
- koordynacja dysponowania do zgłoszonych zagrożeń sił i środków podmiotów ratowniczych tworzących Krajowy System Ratowniczy na terenie powiatu,
- koordynacja prowadzonych działań ratowniczych oraz obiegu pełnej i kompletnej informacji o działaniach, stanie sił i środków podmiotów ratowniczych i o możliwości wystąpienia zagrożeń,
stworzono w powiecie brodnickim w roku 2001 zintegrowane stanowisko kierowania pełniące rolę Centrum Powiadamiania Ratunkowego i Powiatowego Stanowiska Kierowania Państwowej Straży Pożarnej.

Utworzone Centrum Powiadamiania Ratunkowego opiera się o bazę lokalową i infrastrukturę techniczną Komendy Powiatowej PSP, z uwagi na zdecydowanie niższe koszty przedsięwzięcia, w stosunku do organizowania CPR od podstaw oraz w związku z możliwością szerokiego wykorzystania posiadanych w Powiatowym Stanowisku Kierowania PSP środków technicznych i urządzeń w zakresie łączności przewodowej, bezprzewodowej i infrastruktury teleinformatycznej. Powstanie CPR doprowadziło do umieszczenia podstawowych służb ratowniczych działających na terenie powiatu tj. dyspozytorów Pogotowia Ratunkowego i służb Państwowej Straży Pożarnej w jednym obiekcie w celu zapewnienia:
- koordynowania i zarządzania siłami i środkami ratowniczymi powiatu,
- współpracy i koordynacji działań podejmowanych przez poszczególne służby,
- dostępu wszystkich służb do zintegrowanego systemu łączności,
- zintegrowanego i ujednoliconego systemu obsługi zgłoszeń od obywateli,
- ujednoliconego i szybkiego dostępu do wszystkich zasobów informacyjnych istniejących na terenie powiatu oraz wykorzystania baz danych, systemów i programów wojewódzkich i krajowych,możliwości zastąpienia wykonywania pewnych czynności jednych służb przez inne służby.

Centrum Powiadamiania Ratunkowego połączone z Wydziałem Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Brodnicy w przypadkach zdarzeń noszących znamiona kryzysu, stanowi bazę dla Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w ramach Zarządzania Kryzysowego. Funkcjonowanie Powiatowego Centrum Powiadamiania Ratunkowego jako zintegrowanego stanowiska kierowania, umożliwiło osiągnięcie wymiernych rezultatów i parametrów operacyjnych, a mianowicie:
- skróciło czas powiadamiania i dysponowania do działań ratowniczych podmiotów realizujących ratownictwo medyczne, chemiczne, ekologiczne, techniczne lub gaszenie pożarów oraz podmiotów współdziałających i wspomagających działania ratownicze lub przewidzianych do reagowania na inne zagrożenia wynikające z powstałych zdarzeń,
- właściwy dobór sił i środków niezbędnych do skutecznego prowadzenia działań ratowniczych,
- stworzenie jednolitej ewidencji zdarzeń – jednolitej bazy danych zawierającej informację o zdarzeniach, użytych siłach i środkach, przebiegu działań ratowniczych, itp.,
- szybki przekaz informacji w przypadku wystąpienia zdarzeń o zasięgu wykraczającym poza obszar chroniony,
- zintegrowanie pracy dyspozytorów w przypadku wystąpienia zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych lub katastrof chemicznych, ekologicznych, komunikacyjnych, budowlanych,
- koordynację działań ratowniczych w przypadku zdarzeń masowych w oparciu o stale aktualizowane dane dotyczące sił i środków placówek ochrony zdrowia i innych podmiotów ratowniczych,
- zredukowało koszty związane z możliwością wykorzystania części infrastruktury telekomunikacyjnej już istniejącej w Państwowej Straży Pożarnej bez konieczności tworzenia jej od podstaw.

|